Apa yang Kita Dapat Dengan Hanya Merungut ??

on Tuesday, March 4, 2014

Bismillah ...

Subhanallah ..
Alhamdulillah..
Allahuakbar ...

Perkongsian berkisar tentang tajuk Apa Yang Kita Dapat Dengan Hanya Merungut ?? 
Hehe.. saya sendiri memerli diri saya sendiri. Rungutan-rungutan biasa yang terluah dan mungkin terpendam..

" Kerja kat sini tak best, gaji ciput..bla..bla... " Bilalah kerja nak siap ...bla...bla..
" Bilalah nak kaya - raya, kerja siang malam ..bla..bla..
" Bilalah nak naik pangkat ....bla bla...
" Si A tu bikin panas je hati ... kerja malas...bla.bla..
" Bos tu pilih kasih la...aku yang buat kerja...bla..bla...
"Suami beri duit sikit je untuk belanja dapur bla..bla..
" Kenapalah si A begitu begini padahal aku begitu begini ...

dan pelbagai lagi rungutan....

Rungut dan merungutlah sepuas hati. Namun, apa yang kita dapat ?? Selain air liur yang hanya akan kehabisan sahaja . 

Begitu juga dengan saya. Ada sahaja perkara yang dirungutkan..Namun, semakin saya meningkat usia, semakin matang , semakin saya faham apa itu erti REDHA .. semakin saya boleh menerima apa jua dugaan dan kebal dengan ujian. In shaa Allah . 

Jika kita faham apa erti REDHA, pasti kita akan dapat merasakan hikmah di atas apa jua perkara yang kita rungutkan tadi ... 

Redha dan redhalah..Allah tahu apa rencana yang terbaik dalam  hidup kita. Dia MAHA TAHU, TAHU apa yang TERBAIK. Apa yang baik dan apa yang mudarat... Merungut tidak dapat menyelesaikan apa jua masalah dan mendapat apa yang kita hajatkan ... Rugi kan ?? 



Pabila merungut, macam nilah mimik muka kita :D 
Kita kan punya senjata iaitu DOA...DOA lah..Doalah dengan bersungguh-sungguh..Dia rindukan rintihan kita... 

ALLAH juga Tahu bahawa kita mampu menggalas segala dugaan dan ujian yang diberinya kerana ujian diberi adalah berdasarkan tahap Agamanya... Bersabarlah, redhalah, berdoalah, semoga Allah membantu kita meringankan segala ujian dan mengelakkan kita merungut mempersoalkan kenapa kita diuji sedemikian.  

Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami yang selalu dan hanya tahu merungut itu ini..Mempersoalkan sesuatu yang tidak pasti, sedangkan Engkau sedang merencanakan yang TERBAIK untuk kami...Ampunkan kami ya Allah....ampunkan kami...ampunkan kami...ampunkan AKU YA ALLAH .... ;( 


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Let's Gorgeus All Rights Reserved